• سال 93

استفاده از دستگاه های خشک کن دست توصیه نمی شود هوای ناپاک در هفته هوای پاک استنشاق کنید! خواب رفتن دست ها از پیشگیری تا درمان کسب ربته دوم در رتبه بندی جهانی 4ICU

استفاده از دستگاه های خشک کن دست توصیه نمی شود

نتايج حاصله از تحقيقات انجام شده حاکی از آن است که افرادی که در مقابل خشک کن های برقی قرار می گیرند احتمالا بیشتر در معرض ابتلا به باکتری هایی هستند که این هوای داغ به سوی آنها گسیل می دارد.به گزارش وب دا ،…

ادامه مطلب

هوای ناپاک در هفته هوای پاک استنشاق کنید!

ادادشت روز: 29  دي الي پنج بهمن هفته هواي پاک نامگذاري شده است ، نامگذاري نمادين اين هفته به معني آن است که به فکر آسمان شهرمان باشيم و از آن غافل نشويم .به گزارش وب دا ، اين روزها قصه آلودگي هواي شهرهاي بزرگ…

ادامه مطلب

خواب رفتن دست ها از پیشگیری تا درمان

اکنون شده وقتی طولانی‌مدت گوشی تلفن یا چادرتون را نگه داشته‌ايد، احساس کنید دستتان خواب رفته و یا سنگین شده است؟! یا صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید و حتی شب‌ها هنگام خواب، احساس سوزن‌سوزن و بي‌حس شدن دست‌ها بطوري که نتوانید براحتی دست خود…

ادامه مطلب

کسب ربته دوم در رتبه بندی جهانی 4ICU

در جديدترين رتبه بندي وب سايت دانشگاههاي جهان 4ICU دانشگاه علوم پزشکي مشهد در رده دوم کشوري در ميان دانشگاههاي علوم پزشکي کشور قرار گرفت.به گزارش وب دا ، در اين رتبه بندي که نتايج آن در 20 ژانويه 2014 اعلام شده است دانشگاه علوم…

ادامه مطلب
 
Persian_Category واژه نامه توصیفی آموزش

واژه نامه توصیفی آموزش


واژه نامه توصیفی آموزش                                                           تهيه و تنظيم: شكوفه مسعودي

 روش: Method

 روش در مقابل واژه لاتین "متد" (Method)بکار رفته است و به طور کلی مجموعه تدابیر و فنونی است که با استفاده از امکانات موجود برای رسیدن به اهداف، مورد استفاده قرار می گیرند در ارائه یک روش ممکن است چندین فن مختلف بکار گرفته است مثال های از این فنون عبارتند از: فن ارتباط، فن بیان، فن پرسش و پاسخ و ...

 تدریس Teaching:

واژه تدریس معادل Teaching به کار رفته است.

تدریس مجموعه فعالیت هایی است که برای ایجاد تغییر در رفتار یادگیرنده طراح و اجراء می گردد. از مهمترین ویژگیهای تدریس می توان موارد زیر را نام برد: هدفدار، نظام دار، متقابل، پویا، پاسخگو به نیاز فراگیرندگان باشد.

 سخنرانی Lecture:

در این روش بعد از بیان اهداف، استاد باید مطالب درسی خود را در چهارچوب یک روند منطقی به فراگیران ارائه می دهد یعنی با بیان مقدمات موضوع مورد تدریس و ارائه توضیحات لازم، ذکر مثالهای کافی و نتیجه گیری از سخنرانی خود به ایجاد یک تفکر منطقی در فراگیرندگان کمک کند.

 سخنرانی برنامه ریزی شده Programmed Lecture

در این روش تدریس که برای آموزش تعداد نسبتاً زیاد فراگیران به کار می رود از شیوه سخنرانی، بحث گروهی و پرسش و پاسخ در قسمت های مختلف هر جلسه تدریس استفاده می شود بطوریکه دانشجویان در طول مدت کلاس به صورت فعال در جریان یادگیری قرار می گیرند. در این روش، استاد پس از بیان اهداف و توضیح مختصری درباره آن، با طرح مسائلی در رابطه با موضوع درس و پرسش و پاسخ از دانشجویان مطالب درسی را مورد بررسی قرار می دهد. در این شیوه از انواع وسایل دیداری و شندیدار استفاده می شود و دانشجویان به گروه های کوچک برای یافتن پاسخ به سوالات مطرح شده تقسیم می شوند و باعث و مشارکت فعال فراگیرندگان یادگیری آسانتر اتفاق
می افتد.

 یادگیری فعال (Active Learning)

مجموعه راهبردهایی است که فراگیر را در جریان یادگیری مشارکت دهد و او را برای عمق بخشیدن به یادگیری خود توانا سازد.

یادگیری مبتنی بر مورد (Case -  Base Learning)

این راهبرد یادگیری فعال، که در آموزش پزشکی و سایر آموزشهای حرفه ای کاربرد وسیع یافته است. بر این باور زیر بنایی تکیه دارد که موارد مطالعاتی در آموزش حرفه ای باید از موقعیت های واقعی که در آن حرفه اتفاق می افتد، انتخاب شود. فراگیران علوم پزشکی غالباً در معرض مواردی قرار می گیرند که برای یادگیری و شفاسایی و کشف آن نیازمند به بحث در گروه های کوچک و نیز فردی هستند که مباحث را هدایت و تسهیل کند (Facilitator). یادگیری مبتنی بر مورد، گاهی معادل یادگیری مبتنی بر مساله Problem -  Based Learning نیز به کار رفته است.

 یادگیری مبتنی بر شایستگی یا صلاحیت (Competence - Based)

یادگیری مبتنی بر شایستگی یا صلاحیت های خاص، از شایعترین اصلاحات در آموزش پزشکی مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1386 و کلاٌ آموزش های حرفه ای است. در رویکردهای آموزش پزشکی جامعه نگر، یادگیری مبتنی بر کسب صلاحیت های خاص، دارای ارزش محوری می باشد. در این نوع یادگیری، تأکید اصلی بر بروندادهای یادگیری (Learning Outcomes). کاملاً واضح و تعریف شده و مورد نیاز برای آن حرفه است که باید به دقت آموزش داده شده و در آزمونها، این صلاحیت ها به دفت مورد سنجش قرار گیرد این رویکرد یادگیری بر واژه هایی مانند مهارت محور(Core Skills) ، مهارت های کلیدی (Key Skills) و فرآیندهای یادگیری تأکید دارد.

 یادگیری اکتشافی (Discovery Learning)

این یادگیری نیز از راهبردهای (strategies) یادگیری فعال می باشد که در روش های فعال تدریس نیز با همین نام فنونی برای آن ایجاد شده است. در این شیوه یادگیری، نقشی که معلم بر عهده می گیرد حائز اهمیت است. نقش معلم در این شیوه، بیش از تأکید بر انتقال اطلاعات، بر تسهیل در جستجو و جمع آوری اطلاعات تأکید دارد. لازم به ذکر است که ایفادی نقش معلم در مقام راهنما و تسهیل کننده قطعاً نیازمند به معلمان و استادانی است که مهارت ها و دانشهای آن بسیار فراتر از دستیارانی که صرفاً به انتقال معلومات می پردازند.

 یادگیری تجربی: (Experimental Learning)

منظور یادگیری است که بر مرور و تجزیه و تحلیل فعال و سنجیده تجربیات فرد استوار باشد. در این روش یادگیری، تجربه واد اساس یادگیری محسوب می شود که چنان که به دقت مرد بررسی فردی و یا گروهی قرار گیرد، راه را برای تجربه های وسیع تر بعدی هموار می سازد.

 یادگیری باز (آزاد) (Open Learning)

این نوع یادگیری، از اصطلاحاتی است که در دو دهه اخیر با گسترش کاربرد رایانه به فرهنگ مسائل آموزشی راه یافته است. یادگیری باز یا آزاد، در واقع، رویکردی به تدریس و یادگیری است که براساس انعطاف پذیری، دسترسی به منابع، سیستم ارائه خدمات آموزش و یادگیری و آزمون و بازخورد سریع، خود را جلوه گر می سازد آنچه این نوع یادگیری را تسهیل کرده است گسترش تکنولوژی ارتباطات یا رانه ای و شبکه است. واژه هایی همچون یادگیری الکترونیکی (e-learning) یا یادگیری از راه دور تقریباً هم معنا با این واژه می باشند.

 

منبع:

-         مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی -  درمانی، استان اصفهان، دوره 5 شماره 1384.

-         شاه حسینی، غلام رضا، آموزش پزشکی، انتشارات مرکز مطالعات و توسعه آ»وزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، 1377.

 

مطالب تصادفی

بازديدكنندگان

امروز: 156
ديروز:222
اين هفته: 1005
هفته‌ي گذشته: 1343
اين ماه: 4651
ماه گذشته: 8631
افراد آنلاين:1
اعضا ی آنلاین : 0
مهمان آنلاین : 1

اوقات شرعی

دانشگاه علوم پزشکی مشهد | Mashhad University of Medical Sciences | جامعة مشهد للعلوم الطبية
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد. هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.