• سال 93

استفاده از دستگاه های خشک کن دست توصیه نمی شود هوای ناپاک در هفته هوای پاک استنشاق کنید! خواب رفتن دست ها از پیشگیری تا درمان کسب ربته دوم در رتبه بندی جهانی 4ICU

استفاده از دستگاه های خشک کن دست توصیه نمی شود

نتايج حاصله از تحقيقات انجام شده حاکی از آن است که افرادی که در مقابل خشک کن های برقی قرار می گیرند احتمالا بیشتر در معرض ابتلا به باکتری هایی هستند که این هوای داغ به سوی آنها گسیل می دارد.به گزارش وب دا ،…

ادامه مطلب

هوای ناپاک در هفته هوای پاک استنشاق کنید!

ادادشت روز: 29  دي الي پنج بهمن هفته هواي پاک نامگذاري شده است ، نامگذاري نمادين اين هفته به معني آن است که به فکر آسمان شهرمان باشيم و از آن غافل نشويم .به گزارش وب دا ، اين روزها قصه آلودگي هواي شهرهاي بزرگ…

ادامه مطلب

خواب رفتن دست ها از پیشگیری تا درمان

اکنون شده وقتی طولانی‌مدت گوشی تلفن یا چادرتون را نگه داشته‌ايد، احساس کنید دستتان خواب رفته و یا سنگین شده است؟! یا صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید و حتی شب‌ها هنگام خواب، احساس سوزن‌سوزن و بي‌حس شدن دست‌ها بطوري که نتوانید براحتی دست خود…

ادامه مطلب

کسب ربته دوم در رتبه بندی جهانی 4ICU

در جديدترين رتبه بندي وب سايت دانشگاههاي جهان 4ICU دانشگاه علوم پزشکي مشهد در رده دوم کشوري در ميان دانشگاههاي علوم پزشکي کشور قرار گرفت.به گزارش وب دا ، در اين رتبه بندي که نتايج آن در 20 ژانويه 2014 اعلام شده است دانشگاه علوم…

ادامه مطلب
 
Persian_Category فرآیند برنامه ریزی گام به گام آموزش مداوم

فرآیند برنامه ریزی گام به گام آموزش مداوم


فرآیند برنامه ریزی گام به گام آموزش مداوم                             تهیه و تنظیم: شکوفه مسعودی، دکتر محسن فروغی پور

 
این فرآیند، برنامه ریزی دقیق فعالیت های آموزش مداوم را به صورت گام به گام امکان پذیر خواهد نمود. با اجراء این فرآیند برنامه ریزی، ما به استانداردهای Accme نیز دست پیدا نموده و تعامل و ارتباط بین یادگیری پزشکان، و بهبود در مراقبت و درمان بیماران را مشاهده خواهیم نمود.

گام 1- تعیین گروه هدف:

تعیین گروه هدف اولین گام در برنامه ریزی هر یک از فعالیت های آموزش مداوم خواهد بود. دنبال نمودن مراحل و گامهای بعدی بستگی به تعیین گروه هدف دارد. تا حد امکان اینکار باید به صورت اختصاصی صورت گیرد. شما باید از بین جامعه تحت پوشش آموزش مداوم، گروه هایی را که جزء گروه هدف شما قرار می گیرند را تعیین نمائید. (پزشکان، داروسازان، پرستاران و ...) و باز در بین افراد، افرادی که به صورت تخصصی تر در ارتباط با موضوع برنامه هستند را مشخص نمائید.

گام 2- نیازها را تعیین نمائید:

سه نوع نیاز قابل دسترسی در فعالیت های آموزش مداوم وجود دارد:

1- نیاز بیان شده بوسیله شرکت کنندگان که این نیاز از بررسی ارزشیابیهای قبلی و یا از تحقیقاتی که بر روی گروه هدف انجام شده است بدست می آید.

2- نیازی که بوسیله صاحبنظران (افراد خبره) بیان شده است (افراد صاحبنظر مدیران هر گروه یا اعضاء هیأت علمی یا مقالاتی که بوسیله همتایان در ژورنال ها و مجلات موجود می باشد)

3- نیازهای که مسئولین به آن احتیاج دارند و بیان می نمایند.

گام 3- تبدیل نیازها به لیست اولویت ها

نیازهای مشخص شده باید اولویت بندی گردد، و در داخل یک لیست قرار گیرد. این نیازها پایه فعالیت های آموزش مداوم شما را تشکیل می دهد.

گام 4- آماده نمودن اهداف یادگیری

اهداف یادگیری باید فراگیران را از نیازهای تعیین شده به طرف نتایج حاصل از اجرای برنامه هدایت نماید. به علاوه اهداف یادگیری باید طوری نوشته شود که تصویری از آنچه شما انتظار دارید فراگیران پس از برنامه آموزشی در عمل انجام دهند، باشد. برای مثال: یک هدف یادگیری خوب نباید به صورت بیان نمودن مطالب باشد بلکه ترجیح دارد فراگیران قادر باشند آن را اجرا نموده یا در عمل به کار بندند. اهدافی را بنویسید که بتوان آنها را در عمل فراگیران و یا بررسی وضعیت بیماران مشاهده نمود.

گام 5- انتخاب اعضاء هیأت علمی:

- اعضاء هیأت علمی که شما انتخاب می نمائید باید افراد صاحبنظر در رشته باشند. مهارت های ارائه و ارتباط خیلی قوی و خوبی داشته باشند تا قادر باشند، نیازها و توانائیهای گروه هدف را شناسایی و برنامه ریزی نمایند.

- براساس اهداف یادگیری که در بالا بیان نموده اید لطفاً اسامی مدرسین را قید بفرمائید.

گام 6- طراحی آموزشی:

انتخاب نوع فعالیت: الزاماً یک فعالیت زنده همیشه بهترین راه دستیابی به اهداف آموزشی و نتایج حاصل از آن نیست. ممکن است این فعالیت ها چندین مدل طراحی را به همراه داشته باشد. ممکن است یک فعالیت زنده مجدداً بر روی DVD و یا به صورت منوگراف برای دسترسی تمام شرکت کنندگان تهیه گردد. اصول آموزش خوب بزرگسالان به این مسئله اشاره دارد که فعالیت های یادگیری باید براساس سطح علمی فراگیران، سهیم نمودن آنها در یادگیری و تشویق آنها به تعامل و استفاده از چند مدل برای کمک به یادگیری آنها، طراحی گردد.

گام 7- ارزشیابی فعالیت آموزشی و پیامدهای حاصل از آن:

سیاست آموزش مداوم هر دانشگاهی بر این اساس است که موثر بودن برنامه های آموزشی از چندین راه مشخص گردد. این امر باعث می گردد شرکت کنندگان، دبیران علمی و مدرسین، از نظر کیفیت فعالیت، رضایت مندی، کاربردی بودن مطالب در محیط کار و سوگیری ها مورد ارزشیابی قرار گیرد مرکز آموزش مداوم نتایج این بررسی ها را برای دبیران علمی و مدرسین مشخص خواهد نمود. براساس جداول قبلی برای مدرسین مشخص خواهد گردید تا چه میزان به اهداف یادگیری و نتایجی که از برگزاری این برنامه انتظار داشته اند، دست یافته اند.

برای بررسی دستیابی به نتایج مورد انتظار در عمل و محیط کار، سه ماه بعد از اجرای برنامه یک ارزشیابی از فراگیران می تواند صورت گیرد. این بررسی نشان خواهد داد که فراگیران در عمل تا چه اندازه از اطلاعات کسب شده در برنامه آموزشی در کار حرفه ای خود استفاده کرده و یا استفاده می کنند.
 
R:http://www.med.nya.edu
 

بازديدكنندگان

امروز: 28
ديروز:85
اين هفته: 113
هفته‌ي گذشته: 1091
اين ماه: 3693
ماه گذشته: 5245
افراد آنلاين:1
اعضا ی آنلاین : 0
مهمان آنلاین : 1

اوقات شرعی

دانشگاه علوم پزشکی مشهد | Mashhad University of Medical Sciences | جامعة مشهد للعلوم الطبية
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد. هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.